تبلیغات
دریــچــه ای به داســـتان و نــقــــد - نقد مجموعه داستان سرسبیلهایت رانجو نوشته : فرحناز علیزاده مجید مصطفوی
 
دریــچــه ای به داســـتان و نــقــــد
برداشت از مطالب این سایت بدون درج وبلاگ «دریچه ای به داستان و نقد» غیر اخلاقی و غیرقانونی است و پیگرد قانونی دارد.
                                                        
درباره وبلاگ

فرحناز علیزاده
نویسنده مجموعه داستان«سر سبیل هایت را نجو» نشر مروارید بهار 96
مدرس داستان نویسی دوره مقدماتی و پیشرفته در فرهنگسرای ملل؛خانه فرهنگ عظیمی(روزهای چهارشنبه هر هفته) . منطقه 1. به مدت دو سال/ برقراری نشست های نقد و معرفی کتاب در کتابخانه عظیمی
برپایی نشست های نقد و معرفی کتاب در منطقه3 . کتابخانه دکتر علی شریعتی. و فرهنگسرای رسانه هر 15 روز یکبار
دبیر کانون داستان امروز ملل در فرهنگسرای ملل. بوستان قیطریه. 96
مدرس عناصر داستان نویسی در فرهنگسرای امید. روزهای 5 شنبه هر هفته. همراه با ارائه مدرک برای هر ترم و چاپ داستان دوستان درماهنامه( مدت 2 سال)
نویسنده مجموعه داستان «آقای قاضی چه حکمی می‏دهید؟» نشر گل آذین سال 91
مجموعه داستان مکاشفه‏ چاپ اول مهر 92، نشر قطره/چاپ دوم دی 92
رتبه دوم نقد در جشنواره اصفهان
مدرس کارگاه داستان نویسی در فرهنگسرای و برگزاری نشست های نقد کتاب(به مدت6 سال)
مدرس کارگاه داستان و مکاتب ادبی در فرهنگسرای خاوران به مدت 3 سال
مدرس انواع نقد ادبی(نقد سنتی، فرمالیسم، روان شناسی، جامعه شناسی، ساختارگرایی ...) در فرهنگسرای خاوران
مدرس عناصر داستان در فرهنگسرای امید (قسمت آموزش )
برقراری نشست های نقد ادبی در خانه کتاب و فرهنگسرای فردوس، اخلاق، آفتاب، خاوران و... در سال 93
برگزاریبیش از ده ها نشست نقددر خانه کتاب
چاپ مقاله ی روان شناسی از فروید تا لاکان در کتاب عیار نقد(خانه کتاب) سال 1388
چاپ مقاله ساختارگرایی در کتاب عیار نقد (خانه کتاب) سال 1389
رتبه دوم مسابقه داستانی نویسندگان جوان کانون ادبیات ایران
برگزیده داستانی در جشنواره زاهدان
برگزیده داستانی در جشنواره بانه
رتبه دوم داستانی در فرهنگسرای اشراق
مدرس کلاس داستان نویسی پژوهشگاه دانش آموزان رشد سال 88
داور جشنواره هدی در سال 88
منتقد کتب دشت سوزان ، رولفو / تنهایی پر هیاهو،بهومیل هرابال، و....... در سرای اهل قلم
اجرای متعدد برنامه رادیویی : نقد کتاب.درباب زنانه نویسی/ نقد روان شناختی فروید و...
داور افتخاری داستان های چراغ مطالعه در سال 89
داور داستان های مسابقه طرح ترافیک/ سال 89
مدرس مکاتب ادبی عناصر داستان در فرهنگسرای خاوران در سال 89/90
داور مرحله دوم درجشنوراه لیراو سال90
مدرس کارگاه روزنه ای به کتاب و برگزاری نقدکتاب در فرهنگسرای اخلاق 90
بحث و بررسی مسائل گوناگون ادبی و نقدی در برنامه باغ آینه سال 90
برگزیده ی جشنواره نقد با مقاله« زنان در انتظار» در سال 90
داور جشنواره لیراو در سال 90
داور جشنواره ادبی هفت اقلیم در سال 91
دانش آموخته دوره 24 جلسه ای نقد ادبی شهر کتاب/ دکتر امیر علی نجومیان
دانش آموخته جلسات آشنایی با میشل فوکو و عقایدش( 12 جلسه) در شهر کتاب سال 90
دانش آموخته جلسات ( 12 جلسه) نظریه روایت در شهر کتاب، استاد نجومیان، سال 91
دانش آموخته دوره سه ساله نقد ادبی در کانون اندیشه جوان و دارنده مدرک و امتیاز برتر دانشجویی در این دوره
دانش آموخته دوره های حوزه هنری آرژانتین(رمان مدرن و پست مدرن)(دکتر حسین پاینده)
دانش آموخته دوره های نشانه شناسی ساختارگرا ( شهر کتاب، دکتر حسین پاینده)

مدیر وبلاگ : فرحـــــناز علـــــیزاده
مطالب اخیر
پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
نقد مجموعه داستان سرسبیلهایت رانجو

نوشته : فرحناز علیزاده

مجید مصطفوی

چاپ اول : بهار 96 

در سالهای بعدازانقلاب ؛ افزایش خیره كننده تعدادزنان داستان نویس بسیاری راشگفت زده كرده است . درحالی كه نویسندگان زن باتوجه به انقلاب فرهنگی باواكنش منفی افكارعامه روبه رو هستند . خبرازتحولی مهم درعرصه ادبی وایدئولوژیكی جامعه می دهد. زنان داستان نویس امروز ه سهم ارزشمند و درخور توجهی ازداستان نویسی امروز ایران را به خود اختصاص داده اند وآثارشان ازهرحیث شایسته توجه وتقدیر است.یكی از آن نویسندگان فرحنازعلیزاده است . او كه خود مدرس داستان نویسی می باشد . می توان مجموعه منتشرشده را سرلوحه كسانی قرارداد كه علاقمند به یادگیری عناصر داستان نویسی می باشند.دراین مقال سعی شده است براساس سلسه مباحثی آموزشی مجموعه داستان نقد گردد. این مجموعه شامل 14 داستان كوتاه است . كه داستان سرسبیلهایت را نجو انتخاب شده است. كه دراین مجموعه هفتمین داستان گنجانده شده است.

عنوان داستان مهم ترین قسمت جهت خوانش داستان است كه پرسشی رادرذهن خواننده متبلور  می كند . سرسبیلهایت را نجو

روایت کوتاهی است که در آن نویسنده، عناصر شخصیت، جدل، طرح و جایگاه را هنرمندانه در هم می‌آمیزد تا خواننده را ، جذب و آگاه کند. راوی شیفته ، مقابل آینه ایستاده درحالی ماجرارا روایت می كند كه رقیب عشقی اش درحال مرگ است. 

ژانرداستان مدرن است. 

شخصیت‌ها ی داستان: 

ایده‌ی اولیه‌ی هر اندازه هم که جذاب باشد، تا شخصیت‌هانباشندو ایده را به آن‌ها تحویل داده نشود، ایده‌ جان نخواهد گرفت. داستان از راه انگیزه‌ها، رفتار‌‌ها و واکنش‌های شخصیت‌ها شکل می‌گیرد. صفحه  53 -  آن روز توی دانشگاه ، اولش ،فكركردم بختم گفته. اگرپلك نزده بودچشم هایش ...ای سگ توروح آن چشم ها. لودادند كه قافیه رابه ساسان باخته ......

دلواپس نگاه كرد وگفت : هنوزیادم نرفته چطورمن رو ازكمیته ی انضباطی نجات دادین .

جدل درداستان: 

جدل خون‌ داستان است که در آن جریان دارد و به آن انرژی می‌بخشد. جدل داستان را به جلو می‌راند و مساله‌ای را مطرح می‌کند که قرار است در طی داستان حل شود. در واقع شخصیت‌ها با واکنشی که در برابر جدل داستان نشان می‌دهند، خود را لو می‌دهند، انگیزه‌ها، نقطه ضعف‌ها و نقطه ی قوت‌ها‌یشان را . صفحه 52  -   سعی كردم حرفی بزنم ، ولی به جایش سرسبیل هایم راجویدم. دست ساسان رانگرفتم. انگشت های ظریف وسفیداوراگرفتم .بانددورمچش لزج شده بود. به زور، تن ساسان راروی كولم گذاشتم. نه ، او گذاشت به زور.نانداشتم به كول بگیرمش .

طرح و ساختار داستان :

ساختار داستان مثل چهارچوب خانه یا استخوان‌بندی بدن است. داستان را سازمان‌بندی می‌کند و به اجزا پراکنده، هماهنگی می‌بخشد. طرح داستان سرسبیلهایت را نجو ، شكست عشقی وانتقام از رقیب است . انتقامی كه به دنبالش عذاب وجدان در پی دارد.

جایگاه و فضا ی داستان : 

جایگاه (زمان و مکان) داستان که زمینه‌ای برای شخصیت‌ها و ماجرای داستان فراهم می‌کند، نه تنها زمان و مکان را مشخص می‌کند، بلکه بر شخصیت‌ها و آن چه که برایشان رخ می‌دهد تاثیر می‌گذارد. بر خواننده هم تاثیر می‌گذارد. زمانی که جایگاه واضح باشد و فضای داستان با لحن و حالت داستان همخوانی داشته باشد. صفحه 56  -  سرسبیل هایم راجویدم .جویدم .نباید خام آن چشم ها می شدم .محكم تر گفتم : تموم كرده .باید زودتر خاكش كنیم ، همین امشب ، همین جا ، توی حیاط پشتی.

باید بگویم كه عنصر بسیار مهم روایت، زمان است و تقریباً اكثر روایت‌شناسان و «زمان» را جزء لاینفك هرگونه روایتی می‌دانند.

صفحه53-  گفت : هنوزیادم نرفته چطورمن رو ازكمیته ی انضباطی نجات دادین .

ممنون از نظرگاه ایشان




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.