تبلیغات
دریــچــه ای به داســـتان و نــقــــد - نگاهی به مجموعه‌داستان «سر سبیل‌هایت را نجو» اضطراب انسان تنهای امروزی افسانه احمدی ‪-‬ یکشنبه سوم اردیبهشت 96
 
دریــچــه ای به داســـتان و نــقــــد
برداشت از مطالب این سایت بدون درج وبلاگ «دریچه ای به داستان و نقد» غیر اخلاقی و غیرقانونی است و پیگرد قانونی دارد.
                                                        
درباره وبلاگ

فرحناز علیزاده
نویسنده مجموعه داستان«سر سبیل هایت را نجو» نشر مروارید بهار 96
مدرس داستان نویسی دوره مقدماتی و پیشرفته در فرهنگسرای ملل؛خانه فرهنگ عظیمی(روزهای چهارشنبه هر هفته) . منطقه 1. به مدت دو سال/ برقراری نشست های نقد و معرفی کتاب در کتابخانه عظیمی
برپایی نشست های نقد و معرفی کتاب در منطقه3 . کتابخانه دکتر علی شریعتی. و فرهنگسرای رسانه هر 15 روز یکبار
دبیر کانون داستان امروز ملل در فرهنگسرای ملل. بوستان قیطریه. 96
مدرس عناصر داستان نویسی در فرهنگسرای امید. روزهای 5 شنبه هر هفته. همراه با ارائه مدرک برای هر ترم و چاپ داستان دوستان درماهنامه( مدت 2 سال)
نویسنده مجموعه داستان «آقای قاضی چه حکمی می‏دهید؟» نشر گل آذین سال 91
مجموعه داستان مکاشفه‏ چاپ اول مهر 92، نشر قطره/چاپ دوم دی 92
رتبه دوم نقد در جشنواره اصفهان
مدرس کارگاه داستان نویسی در فرهنگسرای و برگزاری نشست های نقد کتاب(به مدت6 سال)
مدرس کارگاه داستان و مکاتب ادبی در فرهنگسرای خاوران به مدت 3 سال
مدرس انواع نقد ادبی(نقد سنتی، فرمالیسم، روان شناسی، جامعه شناسی، ساختارگرایی ...) در فرهنگسرای خاوران
مدرس عناصر داستان در فرهنگسرای امید (قسمت آموزش )
برقراری نشست های نقد ادبی در خانه کتاب و فرهنگسرای فردوس، اخلاق، آفتاب، خاوران و... در سال 93
برگزاریبیش از ده ها نشست نقددر خانه کتاب
چاپ مقاله ی روان شناسی از فروید تا لاکان در کتاب عیار نقد(خانه کتاب) سال 1388
چاپ مقاله ساختارگرایی در کتاب عیار نقد (خانه کتاب) سال 1389
رتبه دوم مسابقه داستانی نویسندگان جوان کانون ادبیات ایران
برگزیده داستانی در جشنواره زاهدان
برگزیده داستانی در جشنواره بانه
رتبه دوم داستانی در فرهنگسرای اشراق
مدرس کلاس داستان نویسی پژوهشگاه دانش آموزان رشد سال 88
داور جشنواره هدی در سال 88
منتقد کتب دشت سوزان ، رولفو / تنهایی پر هیاهو،بهومیل هرابال، و....... در سرای اهل قلم
اجرای متعدد برنامه رادیویی : نقد کتاب.درباب زنانه نویسی/ نقد روان شناختی فروید و...
داور افتخاری داستان های چراغ مطالعه در سال 89
داور داستان های مسابقه طرح ترافیک/ سال 89
مدرس مکاتب ادبی عناصر داستان در فرهنگسرای خاوران در سال 89/90
داور مرحله دوم درجشنوراه لیراو سال90
مدرس کارگاه روزنه ای به کتاب و برگزاری نقدکتاب در فرهنگسرای اخلاق 90
بحث و بررسی مسائل گوناگون ادبی و نقدی در برنامه باغ آینه سال 90
برگزیده ی جشنواره نقد با مقاله« زنان در انتظار» در سال 90
داور جشنواره لیراو در سال 90
داور جشنواره ادبی هفت اقلیم در سال 91
دانش آموخته دوره 24 جلسه ای نقد ادبی شهر کتاب/ دکتر امیر علی نجومیان
دانش آموخته جلسات آشنایی با میشل فوکو و عقایدش( 12 جلسه) در شهر کتاب سال 90
دانش آموخته جلسات ( 12 جلسه) نظریه روایت در شهر کتاب، استاد نجومیان، سال 91
دانش آموخته دوره سه ساله نقد ادبی در کانون اندیشه جوان و دارنده مدرک و امتیاز برتر دانشجویی در این دوره
دانش آموخته دوره های حوزه هنری آرژانتین(رمان مدرن و پست مدرن)(دکتر حسین پاینده)
دانش آموخته دوره های نشانه شناسی ساختارگرا ( شهر کتاب، دکتر حسین پاینده)

مدیر وبلاگ : فرحـــــناز علـــــیزاده
پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

سر سبیل‌هایت را نجو

اضطراب انسان تنهای امروزی

 

مجموعه داستان سر سبیل‌هایت را نجو نوشته فرحناز علیزاده شامل چهارده داستان کوتاه است. داستان‌هایی که به دور از حال و هوای فرم زده به سادگی روایت می‌شوند. به جز یکی دو داستان بقیه داستان‌ها نئورئال هستند. داستان اول مجموعه " بادکنک چروکیده" فضایی سورئال دارد؛ آمیزه‌ای از امور عینی و ذهنی. راوی بادکنک چروکیده مرز بین کابوس و واقعیت را چنان مخدوش کرده که خواننده به دشواری می‌تواند دریابد کدام بخش روایت دنیای بیرونی و کدام بازنمایی دنیای درون ذهن شخصیت است.  نثر سورئالیستی این داستان مشحون از ایماژهای وهمناک و بی‌تناسب است. عنصر شگفت در داستان" چروک‌های سبز لجنی" فضای مدرن را دربستر داستان می‌گستراند. مردمک‌هایی که هر لحظه به رنگی درمی‌آیند و رنگ پشت رنگ عوض می‌کنند. در این داستان نیز مثل بعضی از داستان‌های مجموعه با نماد و نشانه‌هایی روبه‌رو هستیم که با تأمل و رمزگشایی به کشف مفاهیم عمیق‌تری از آنچه معنای ظاهری داستان شرح می‌دهد، می‌رسیم.  

 روزنامه همدلی

http://hamdelidaily.ir/index.php?newsid=29871

 

افسانه احمدی

 

 


سر سبیل‌هایت را نجو

اضطراب انسان تنهای امروزی

 

مجموعه داستان سر سبیل‌هایت را نجو نوشته فرحناز علیزاده شامل چهارده داستان کوتاه است. داستان‌هایی که به دور از حال و هوای فرم زده به سادگی روایت می‌شوند. به جز یکی دو داستان بقیه داستان‌ها نئورئال  هستند. داستان اول مجموعه " بادکنک چروکیده" فضایی سورئال دارد؛ آمیزه‌ای از امور عینی و ذهنی. راوی بادکنک چروکیده مرز بین کابوس و واقعیت را چنان مخدوش کرده که خواننده به دشواری می‌تواند دریابد کدام بخش روایت دنیای بیرونی و کدام بازنمایی دنیای درون ذهن شخصیت است.  نثر سورئالیستی این داستان مشحون از ایماژهای وهمناک و بی‌تناسب است. عنصر شگفت در داستان" چروک‌های سبز لجنی" فضای مدرن را دربستر داستان می‌گستراند. مردمک‌هایی که هر لحظه به رنگی درمی‌آیند و رنگ پشت رنگ عوض می‌کنند. در این داستان نیز مثل بعضی از داستان‌های مجموعه با نماد و نشانه‌هایی روبه‌رو هستیم که با تأمل و رمزگشایی به کشف مفاهیم عمیق‌تری از آنچه معنای ظاهری داستان شرح می‌دهد، می‌رسیم.

بسامد مفهموم مرگ( کشتن و کشته شدن) در اکثر داستان‌های مجموعه، خواننده را وا می‌دارد این مفهموم را نه در یک داستان که در مجموع داستان‌ها به هم ارتباط داده و دنبال کند. چهره زمخت مرگ در این داستان‌ها تلطیف می‌شود و لباس عشق و ایثار و گاهی هم حماقت و جسارت به تن می‌کند. این مفاهیم در ذهن مخاطب گاه تشرف می‌یابد و گاه تنزل پیدا می‌کند. کلیشه‌زدایی و نمایش وجوه مختلف یک اتفاق و همچنین نزدیک شدن به شخصیت‌ها سبب می‌شود گاهی جای کُشنده و کشته‌شونده در ذهن خواننده عوض ‌شود. کسی که می‌کشد گویی مرده‌تر از کسی است که کشته شده است!

اتفاق‌هایی که در داستان‌های این مجموعه می‌افتد یکی پس از دیگری جنبه‌های نامطلوب زندگی را به موضوع تأملات خواننده تبدیل می‌کند. قصد این داستان‌ها صرفاً برانگیختن احساسات نیست اگرچه که این اتفاق می‌افتد، بلکه تلاش دارد با منظری دیگر از مفاهیم تعریف شده همگانی آشنا شویم؛ چهره‌ای تازه و چند بعدی از نگاه‌های یک‌سویه و تک بعدی. آدم‌ها در این مجموعه داستان‌ برای حفظ مفاهیم ارزشمند تقلیل یافته درون خود حاضر می‌شوند بهترین چیزی را که دارند فدا کنند. و این همان تراژدی انسان تنهای امروزی است. راوی این داستان‌ها که گاه غیر همجنس نیز هستند به شیوه‌ای کاملاً حرفه‌ای در لحن و زبان به روایت اتفاق‌های پیرامون خود می‌پردازند. اتفاق‌های ساده‌ای که در دل خود فاجعه‌ای را دامن می‌زنند. دختری که در داستان " سه پله‌ی آخر" در چهل و پنج سالگی خود هنوز عشق را تجربه نکرده و ناچار به خرید اینترنتی جعبه عشق می‌گردد. پیرزن تنهایی که برای داشتن تنها فرزندش به جنازه‌ی او در یخدانی که در زیرزمین خانه‌اش پنهان کرده هم راضی است. زنی که در داستان" حالا بست نشسته‌ام این جا" برای رهایی همسرش از آلام بیماری‌اش او را به قتل می‌رساند. مردی که در " لبخند مریمی" مجبور به زدن رگی است که هنوز برای او می‌زند. " کرایه‌ی شوهرتان چند؟" حکایت از مرگ روابط دارد. شوهری که در وضع بد اقتصادی هم صحبتی‌اش دیگر برای کسی جالب نیست و به درخواست کننده‌ی مشتاقی کرایه داده می‌شود. راوی احمق دوست داشتنی داستان" گلی، نامزد من می‌شی؟" تن به برادرکشی می‌دهد. زن داستان" قطره‌های تازه خون" برای آزادی شوهرش از زندان باید چیزی را فدا کند که برای او و شوهرش همه چیز به حساب می‌آید...

سر سبیل‌هایت را نجو حکایت اضطراب انسان امروز است. اضطرابی که از تنهایی انسان مدرن امروزی ریشه می‌گیرد و در معناهای دیگر شاخ و برگ می‌دهد.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.