تبلیغات
دریــچــه ای به داســـتان و نــقــــد - یادداشتی درباره مجموعه‌داستان سر سبیل‌هایت را نجو نوشتۀ فرحناز علیزاده.ممنون از خانم میر ابوطالبی
 
دریــچــه ای به داســـتان و نــقــــد
برداشت از مطالب این سایت بدون درج وبلاگ «دریچه ای به داستان و نقد» غیر اخلاقی و غیرقانونی است و پیگرد قانونی دارد.
                                                        
درباره وبلاگ

فرحناز علیزاده
نویسنده مجموعه داستان«سر سبیل هایت را نجو» نشر مروارید بهار 96
مدرس داستان نویسی دوره مقدماتی و پیشرفته در فرهنگسرای ملل؛خانه فرهنگ عظیمی(روزهای چهارشنبه هر هفته) . منطقه 1. به مدت دو سال/ برقراری نشست های نقد و معرفی کتاب در کتابخانه عظیمی
برپایی نشست های نقد و معرفی کتاب در منطقه3 . کتابخانه دکتر علی شریعتی. و فرهنگسرای رسانه هر 15 روز یکبار
دبیر کانون داستان امروز ملل در فرهنگسرای ملل. بوستان قیطریه. 96
مدرس عناصر داستان نویسی در فرهنگسرای امید. روزهای 5 شنبه هر هفته. همراه با ارائه مدرک برای هر ترم و چاپ داستان دوستان درماهنامه( مدت 2 سال)
نویسنده مجموعه داستان «آقای قاضی چه حکمی می‏دهید؟» نشر گل آذین سال 91
مجموعه داستان مکاشفه‏ چاپ اول مهر 92، نشر قطره/چاپ دوم دی 92
رتبه دوم نقد در جشنواره اصفهان
مدرس کارگاه داستان نویسی در فرهنگسرای و برگزاری نشست های نقد کتاب(به مدت6 سال)
مدرس کارگاه داستان و مکاتب ادبی در فرهنگسرای خاوران به مدت 3 سال
مدرس انواع نقد ادبی(نقد سنتی، فرمالیسم، روان شناسی، جامعه شناسی، ساختارگرایی ...) در فرهنگسرای خاوران
مدرس عناصر داستان در فرهنگسرای امید (قسمت آموزش )
برقراری نشست های نقد ادبی در خانه کتاب و فرهنگسرای فردوس، اخلاق، آفتاب، خاوران و... در سال 93
برگزاریبیش از ده ها نشست نقددر خانه کتاب
چاپ مقاله ی روان شناسی از فروید تا لاکان در کتاب عیار نقد(خانه کتاب) سال 1388
چاپ مقاله ساختارگرایی در کتاب عیار نقد (خانه کتاب) سال 1389
رتبه دوم مسابقه داستانی نویسندگان جوان کانون ادبیات ایران
برگزیده داستانی در جشنواره زاهدان
برگزیده داستانی در جشنواره بانه
رتبه دوم داستانی در فرهنگسرای اشراق
مدرس کلاس داستان نویسی پژوهشگاه دانش آموزان رشد سال 88
داور جشنواره هدی در سال 88
منتقد کتب دشت سوزان ، رولفو / تنهایی پر هیاهو،بهومیل هرابال، و....... در سرای اهل قلم
اجرای متعدد برنامه رادیویی : نقد کتاب.درباب زنانه نویسی/ نقد روان شناختی فروید و...
داور افتخاری داستان های چراغ مطالعه در سال 89
داور داستان های مسابقه طرح ترافیک/ سال 89
مدرس مکاتب ادبی عناصر داستان در فرهنگسرای خاوران در سال 89/90
داور مرحله دوم درجشنوراه لیراو سال90
مدرس کارگاه روزنه ای به کتاب و برگزاری نقدکتاب در فرهنگسرای اخلاق 90
بحث و بررسی مسائل گوناگون ادبی و نقدی در برنامه باغ آینه سال 90
برگزیده ی جشنواره نقد با مقاله« زنان در انتظار» در سال 90
داور جشنواره لیراو در سال 90
داور جشنواره ادبی هفت اقلیم در سال 91
دانش آموخته دوره 24 جلسه ای نقد ادبی شهر کتاب/ دکتر امیر علی نجومیان
دانش آموخته جلسات آشنایی با میشل فوکو و عقایدش( 12 جلسه) در شهر کتاب سال 90
دانش آموخته جلسات ( 12 جلسه) نظریه روایت در شهر کتاب، استاد نجومیان، سال 91
دانش آموخته دوره سه ساله نقد ادبی در کانون اندیشه جوان و دارنده مدرک و امتیاز برتر دانشجویی در این دوره
دانش آموخته دوره های حوزه هنری آرژانتین(رمان مدرن و پست مدرن)(دکتر حسین پاینده)
دانش آموخته دوره های نشانه شناسی ساختارگرا ( شهر کتاب، دکتر حسین پاینده)

مدیر وبلاگ : فرحـــــناز علـــــیزاده
پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

یادداشتی درباره مجموعه‌داستان سر سبیل‌هایت را نجو نوشتۀ فرحناز علیزاده

سر سبیل‌هایت را نجو مجموعه‌داستانی است نوشتۀ فرحناز علیزاده، انتشارات مروارید، ۱۳۹۶ که مشتمل بر چهارده داستان کوتاه است

. داستان‌ها با این‌که گاه صورتی زنانه ندارند، اما همه زنانه‌اند. در داستان گلی نامزد می‌شوی و داستان کدام یک مرده‌تریم راوی لحنی غیر معمول دارد. در یکی از آن‌ها دیوانه‌ای داستان را روایت می‌کند و در دیگری یک لات خیابانی؛ اما محوریت هر دو داستان با زنی است که سایه‌اش بر سرتاسر داستان افتاده است. لاتِ داستان کدام یک مرده‌تریم، در زندان است، بدون این‌که قبول کند دل در گرو زنی دارد. دیوانۀ داستان گلی نامزد می‌شوی هم همین وضعیت را دارد. او آگاهی  کافی بر عشقی ندارد که در درونش شکل گرفته.

داستان بادکنک چروکیده با این‌که خط روایی جدیدی دارد، اما به سراغ مشکلی از زنان رفته که بارها در مورد آن نوشته شده. مشکل یک زن بعد از سقط جنینی ناخواسته. داستان سه پله آخر شکلی فانتزی از عشق را نشان می‌دهد. جایی که می‌شود محبت و علاقه را خرید و در نهایت به آن معتاد شد. داستان صدای ناله‌ها خط داستانی جذابی دارد. داستان در مورد زن و  مرد جوانی است که دو طرف یک قیچی طلسم‌شده ایستاده‌اند. درست مثل دو تیغه قیچی. یکی می‌خواهد از این قیچی به تمام آرزوهایش برسد و دیگری تیغۀ دیگر است و ترس از فرود تیزی تیغۀ دیگر بر بدنۀ زندگی‌اش دارد. داستان جایی تمام می‌شود که یکی از طرفین ناپدید شده و فقط صدای ناله‌ای از آن باقی مانده است.

موزاییک‌های لق و سرسبیلهایت را نجو هر دو به واسطۀ دفن مردی مرده در منزل شکل می‌گیرند. اولی دفن پسری است ناخلف، که مادرش می‌خواهد بدهد باغچه را بیل بزنند تا خاکش نرم شود و آمادۀ دفن جنازه‌ای، و داستان دیگر داستان عشق بی‌سرانجامی است که معشوق، بدون دلیلی منطقی، سر از خانۀ عاشق قبلی درمی‌آورد و از او برای کمک به نامزدش طلب کمک می‌کند. داستان سرسبیلهایت را نجو خط داستانی جدیدی دارد و پایانی غیرمنتظره. فقط اگر نویسنده تردید راوی را  در پایان داستان با این جملات کلیشه‌ای که چه خواهد شد نشان نمی‌داد داستان در اوج به پایان می‌رسید.

داستان چروکهای سبز و لجنی، مثل داستان سه پله و صدای ناله‌ها در پی تجربۀ فضایی فانتزی است. داستان درمورد چشم‌هایی است که توانایی خارق‌العاده به یک شخصیت می‌بخشد که درنهایت باعث آزار و ناراحتی او می‌شوند. او می‌خواهد خود را از شر این چشم‌ها خلاص کند اما انگار رهایی‌ای در کار نیست و او زیر طلسم خاک‌آلود این چشم‌ها دفن خواهد شد.

در داستان لبخند مریمی، دغدغۀ عشقی فراری است که مثل خیلی از داستان‌ها، به طمع سفر به خارج به عشقی قدیمی و صادق پشت کرده؛ اما پایانی که داستان را از کلیشه نجات می‌دهد، مرگی خودخواسته است شبیه اُتانازی که بیماریِ مهلکش، سردرگمی میان محبت‌ها و خیانت است. در داستان شش تایی می‌زایند نویسنده به سراغ باروری زنان رفته. مشخصه‌ای که  نمی‌شود در زندگی زنان نادیده گرفت اما نویسنده تمهید جدیدی برای روایت به کار نبرده و زن همچنان به خاطر ناباروری تحقیر می‌شود.

در داستان‌های کرایه شوهرتان چند و قطره‌های تازه خون، روابطی جدید شکل می‌گیرد. زنی دست از حساسیت‌های زنانه برمی‌دارد و قصد اخاذی از زنی را دارد که خودش اجازۀ شکل‌گیری رابطه‌ای را میان او و شوهرش داده است و در قطره‌های تازه خون، از زنی استفاده ابزاری می‌شود تا شاکی‌ای رضایت دهد.

در داستان حالا بست نشسته‌ام اینجا، عشق و زنانگی به اوج خود می‌رسد. زنی همسرِ جانباز خود را از رنج‌های مدام جنگ راحت می‌کند تا بیش از این زجر نکشد و حالا پای چوبۀ دار است و مردی می‌خواهد او را از دار برهاند که زمانی عاشقش بوده.

در تمام مجموعه حضور عشق‌های قدیمی، به چشم می‌آیند و نویسنده وجود زن را بدون عشق به تصویر نمی‌کشد. هر کجا زنی صدمه می‌بیند یا به نابودی کشیده می‌شود، به خاطر رها کردن عشق است.

نثر داستان‌ها روان هستند و عناصر داستانی همگی سرجای خود. جهان داستانی و منطقشان نیز کامل شکل می‌گیرد.

معصومه میرابوطالبی

ادبیات اقلیت / ۲ مهر ۱۳۹۶


 

http://www.aghalliat.com/یادداشتی-مجموعه‌داستان-سر-سبی/





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.