تبلیغات
دریــچــه ای به داســـتان و نــقــــد - قاتل‌های بی‌گناه/ مریم اسحاقی/ کافه داستان/مهر 96
 
دریــچــه ای به داســـتان و نــقــــد
برداشت از مطالب این سایت بدون درج وبلاگ «دریچه ای به داستان و نقد» غیر اخلاقی و غیرقانونی است و پیگرد قانونی دارد.
                                                        
درباره وبلاگ

فرحناز علیزاده
نویسنده مجموعه داستان«سر سبیل هایت را نجو» نشر مروارید بهار 96
مدرس داستان نویسی دوره مقدماتی و پیشرفته در فرهنگسرای ملل؛خانه فرهنگ عظیمی(روزهای چهارشنبه هر هفته) . منطقه 1. به مدت دو سال/ برقراری نشست های نقد و معرفی کتاب در کتابخانه عظیمی
برپایی نشست های نقد و معرفی کتاب در منطقه3 . کتابخانه دکتر علی شریعتی. و فرهنگسرای رسانه هر 15 روز یکبار
دبیر کانون داستان امروز ملل در فرهنگسرای ملل. بوستان قیطریه. 96
مدرس عناصر داستان نویسی در فرهنگسرای امید. روزهای 5 شنبه هر هفته. همراه با ارائه مدرک برای هر ترم و چاپ داستان دوستان درماهنامه( مدت 2 سال)
نویسنده مجموعه داستان «آقای قاضی چه حکمی می‏دهید؟» نشر گل آذین سال 91
مجموعه داستان مکاشفه‏ چاپ اول مهر 92، نشر قطره/چاپ دوم دی 92
رتبه دوم نقد در جشنواره اصفهان
مدرس کارگاه داستان نویسی در فرهنگسرای و برگزاری نشست های نقد کتاب(به مدت6 سال)
مدرس کارگاه داستان و مکاتب ادبی در فرهنگسرای خاوران به مدت 3 سال
مدرس انواع نقد ادبی(نقد سنتی، فرمالیسم، روان شناسی، جامعه شناسی، ساختارگرایی ...) در فرهنگسرای خاوران
مدرس عناصر داستان در فرهنگسرای امید (قسمت آموزش )
برقراری نشست های نقد ادبی در خانه کتاب و فرهنگسرای فردوس، اخلاق، آفتاب، خاوران و... در سال 93
برگزاریبیش از ده ها نشست نقددر خانه کتاب
چاپ مقاله ی روان شناسی از فروید تا لاکان در کتاب عیار نقد(خانه کتاب) سال 1388
چاپ مقاله ساختارگرایی در کتاب عیار نقد (خانه کتاب) سال 1389
رتبه دوم مسابقه داستانی نویسندگان جوان کانون ادبیات ایران
برگزیده داستانی در جشنواره زاهدان
برگزیده داستانی در جشنواره بانه
رتبه دوم داستانی در فرهنگسرای اشراق
مدرس کلاس داستان نویسی پژوهشگاه دانش آموزان رشد سال 88
داور جشنواره هدی در سال 88
منتقد کتب دشت سوزان ، رولفو / تنهایی پر هیاهو،بهومیل هرابال، و....... در سرای اهل قلم
اجرای متعدد برنامه رادیویی : نقد کتاب.درباب زنانه نویسی/ نقد روان شناختی فروید و...
داور افتخاری داستان های چراغ مطالعه در سال 89
داور داستان های مسابقه طرح ترافیک/ سال 89
مدرس مکاتب ادبی عناصر داستان در فرهنگسرای خاوران در سال 89/90
داور مرحله دوم درجشنوراه لیراو سال90
مدرس کارگاه روزنه ای به کتاب و برگزاری نقدکتاب در فرهنگسرای اخلاق 90
بحث و بررسی مسائل گوناگون ادبی و نقدی در برنامه باغ آینه سال 90
برگزیده ی جشنواره نقد با مقاله« زنان در انتظار» در سال 90
داور جشنواره لیراو در سال 90
داور جشنواره ادبی هفت اقلیم در سال 91
دانش آموخته دوره 24 جلسه ای نقد ادبی شهر کتاب/ دکتر امیر علی نجومیان
دانش آموخته جلسات آشنایی با میشل فوکو و عقایدش( 12 جلسه) در شهر کتاب سال 90
دانش آموخته جلسات ( 12 جلسه) نظریه روایت در شهر کتاب، استاد نجومیان، سال 91
دانش آموخته دوره سه ساله نقد ادبی در کانون اندیشه جوان و دارنده مدرک و امتیاز برتر دانشجویی در این دوره
دانش آموخته دوره های حوزه هنری آرژانتین(رمان مدرن و پست مدرن)(دکتر حسین پاینده)
دانش آموخته دوره های نشانه شناسی ساختارگرا ( شهر کتاب، دکتر حسین پاینده)

مدیر وبلاگ : فرحـــــناز علـــــیزاده
مطالب اخیر
پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
یادداشتی بر مجموعه داستان «سر سبیل‌هایت را نجو» نوشته فرحناز علیزاده، نشر مروارید

قاتل‌های بی‌گناه/ مریم اسحاقی/ کافه داستان/مهر  96
http://www.cafedastan.com/1396/07/15

یادداشتی بر مجموعه داستان «سر سبیل‌هایت را نجو» نوشته فرحناز علیزاده، نشر مروارید

«خیلی نشد که اتاق پر شد از گریه، پر شد از صدا. سایه پاها از رو گلی رد شدن و رفتن تا رسیدن کنار دیوار و اون‌جا نشستن. ننه موهامو می‌کشید تا دراز شن. هنوز ماه نیومده بود وسط حیاط که در و دیوار پر شد از تاریکی. دور دهنمو زبون زدم. زبون زدم. اون وقت که ننه گریه‌اش گرفت و چشاش اناری شد. لباس سیاه تنم کرد. سیاه درد داره. سوز داره. ننه یادش رفته که سیاه دردم می‌آره. یادش رفته که نباید مو کشید، چون دراز نمی شه…» (از داستان« گلی نامزد می‌شی؟»)

«سرسبیل هایت را نجو» مجموعه داستانی است از فرحناز علیزاده نویسنده و منتقد و مدرس داستان که پیش‌تر از او «آقای قاضی چه حکمی می‌دهید؟» منتشر شده بود. این مجموعه داستان شامل ۱۴ داستان کوتاه است با نثری صیقل خورده و لحنی خوب. داستان‌ها ریتم کندی ندارند و به نوعی ماجرامحور هستند. عنوان داستان‌ها متناسب با درونمایه انتخاب شده و لو دهنده نیستند. فضاسازی داستان‌ها خوب است و راوی‌های متنوع  و مضمون‌های خاص سبب شده نتوانیم این مجموعه را داستان‌های آپارتمانی یا داستان‌های زنانه بدانیم.

فرحناز علیزاده پا به پای خواننده، وضعیتی انسانی را می‌اندیشد که بیش‌تر از آن که پاسخی باشد سوال ایجاد می‌کند. درونمایه اغلب داستان‌ها مرگ، قتل، فقر، خرافه و اعتیاد و عشق است. لحن شیرین و خوب به ویژه در دو داستان «گلی نامزد می‌شی؟» و «کدام یک مرده‌تریم» برجسته است. کلمه‌ها و دیالوگ‌ها بسیار با وسواس نوشته شده و لحن این دو داستان در ذهن مخاطب ماندگار می‌شود. راوی در ۵ داستان مرد است و نویسنده از عهده‌ی لحن و دیالوگ‌های مردانه خوب برآمده است. دو داستان «کرایه شوهرتان چند» که به فرم نامه‌ای نوشته شده و «سه پله آخر» رگه‌هایی از طنز دارند و به لحاظ مضمون کاملا متفاوت هستند.

ادامه را لطفا بخوانیدو نظر بدهید

mayamEshaghi

یادداشتی بر مجموعه داستان «سر سبیل‌هایت را نجو» نوشته فرحناز علیزاده، نشر مروارید

«خیلی نشد که اتاق پر شد از گریه، پر شد از صدا. سایه پاها از رو گلی رد شدن و رفتن تا رسیدن کنار دیوار و اون‌جا نشستن. ننه موهامو می‌کشید تا دراز شن. هنوز ماه نیومده بود وسط حیاط که در و دیوار پر شد از تاریکی. دور دهنمو زبون زدم. زبون زدم. اون وقت که ننه گریه‌اش گرفت و چشاش اناری شد. لباس سیاه تنم کرد. سیاه درد داره. سوز داره. ننه یادش رفته که سیاه دردم می‌آره. یادش رفته که نباید مو کشید، چون دراز نمی شه…» (از داستان« گلی نامزد می‌شی؟»)

«سرسبیل هایت را نجو» مجموعه داستانی است از فرحناز علیزاده نویسنده و منتقد و مدرس داستان که پیش‌تر از او «آقای قاضی چه حکمی می‌دهید؟» منتشر شده بود. این مجموعه داستان شامل ۱۴ داستان کوتاه است با نثری صیقل خورده و لحنی خوب. داستان‌ها ریتم کندی ندارند و به نوعی ماجرامحور هستند. عنوان داستان‌ها متناسب با درونمایه انتخاب شده و لو دهنده نیستند. فضاسازی داستان‌ها خوب است و راوی‌های متنوع  و مضمون‌های خاص سبب شده نتوانیم این مجموعه را داستان‌های آپارتمانی یا داستان‌های زنانه بدانیم.

فرحناز علیزاده پا به پای خواننده، وضعیتی انسانی را می‌اندیشد که بیش‌تر از آن که پاسخی باشد سوال ایجاد می‌کند. درونمایه اغلب داستان‌ها مرگ، قتل، فقر، خرافه و اعتیاد و عشق است. لحن شیرین و خوب به ویژه در دو داستان «گلی نامزد می‌شی؟» و «کدام یک مرده‌تریم» برجسته است. کلمه‌ها و دیالوگ‌ها بسیار با وسواس نوشته شده و لحن این دو داستان در ذهن مخاطب ماندگار می‌شود. راوی در ۵ داستان مرد است و نویسنده از عهده‌ی لحن و دیالوگ‌های مردانه خوب برآمده است. دو داستان «کرایه شوهرتان چند» که به فرم نامه‌ای نوشته شده و «سه پله آخر» رگه‌هایی از طنز دارند و به لحاظ مضمون کاملا متفاوت هستند.

وجه بسیار مشخص داستان‌های فرحناز علیزاده شخصیت‌پردازی خوب آن است. نویسنده از داشته‌ها و دانش روان‌شناسی در پرداخت شخصیت‌ها بهره جسته و وقایع، سیر علت و معلولی را طی می‌کنند. گاه شخصیت از بین حوادث رد می‌شود و حوادث را عوض می‌کند، بدون آن که خود تغییر کند. گاه شخصیت و حوادث با هم دگرگون می‌شوند. بر اساس درک و جهان‌بینی نویسنده این حالات ایجاد می‌شود. شخصیت‌های فرحناز علیزاده در مواجه با تجربه‌ها، جدال‌ها و حوادث و شخصیت‌های دیگر تاثیر می‌پذیرند و در موقعیت‌های عاطفی خاص واکنش‌های عاطفی شدید دارند. شخصیت‌ها می‌روند و برمی‌گردند و به حالت ارتجاعی به زمینه خود باز می‌گردند. پیرزن قاتل برمی‌گردد به ختم قرآن و عادات همیشگی‌اش. بنابراین شخصیت‌ها بلندگوی طبقه اجتماعی خاص نیستند و از حالت تیپ خارج می‌شوند. اصولا هر تیپی احساسات و اندیشه‌های طبقه خود را می‌آورد. نویسنده، آن‌ها را دست‌نخورده از حوادث عبور نمی‌دهد.

Sare Sebilatآدم‌های علیزاده در شرایط و اتفاق‌های خاص تبدیل به آن چه می‌شوند که هستند. سیاه و سفید نیستند و مرزی بین خوبی و بدی آدم ها وجود ندارد. زنی که با رزمنده ازدواج می‌کند و رنج می‌برد، در داستان «حالا بست نشسته‌ام این جا» همسرش را به قتل می‌رساند. در داستان «کدام یک مرده‌تریم» مرد لمپن تحت‌تاثیر شخصیت آرام و نترس مقتول و چشم آبی زن مقتول تغییراتی درونی را می‌گذراند

مضمون ۹ داستان از این مجموعه قتل است. در داستان «کدام یک مرده‌تریم». راوی مرد لمپنی است که به دلایل سیاسی یا فقر مردی را به قتل می‌رساند. در داستان «گلی نامزد می‌شی» راوی عقب مانده ذهنی است که با سیلان ذهن و لحنی خوب به درونیاتش پی می‌بریم و برادرش را به قتل می‌رساند. داستان «موزاییک لق»، داستان زنی است به نام بی بی خورشید. تیپی مذهبی دارد. داستان با مُهره ‌های گِلی تسبیح شروع می‌شود و با سفره ابوالفضل و ختم قرآن به پایان می‌رسد. شخصیت پس از کنش قتل دوباره با حالتی ارتجاعی بازمی‌گردد. فقر و اعتیاد در تقابل ثروت و مذهب قرار می‌گیرد. این جا تیپ شخصیتی به فردیت می‌رسد. افکار بی‌بی خورشید از حالت ذهنی به عینیت می‌رسد و کنش‌های رفتاری شخصیت برای مخاطب قابل درک می‌شود. می‌بینیم انسان در مواجهه با وقایع، ابعاد و پیچیدگی‌های شخصیتی‌اش بروز می‌کند. در داستان «سرسبیل‌هایت را نجو»، راوی مردی است که در آینه با خود مونولوگ دارد. در لایه زیرین داستان نویسنده به حوادث دانشگاه اشاره می‌کند. مرد در مثلثی عشقی قرار گرفته و با پرتاب بیل ساسان را به قتل می‌رساند. داستان «سر سبیل‌هایت را نجو» و داستان «چرا دست و پایت را گم کرده‌ای» به لحاظ فضا و مضمون به نوعی دنباله‌ی هم هستند و گویا داستان در نویسنده به پایان نرسیده است.

در داستان «لبخند مریمی» راوی سوم شخص مرد است که به دلیل عشق و رهاکردن معشوق از رنج او را به قتل می‌رساند. داستان «حالا بست نشسته‌ام این‌جا» به نوعی عکس‌برگردان «لبخند مریمی» است. داستان به فرم نامه‌ای روایت شده و زن به همسر رزمنده‌اش نامه می‌نویسد. زنی که به سبب رنج همسر او را به قتل رسانده است. در داستان شش‌تایی می‌زایند مونولوگ یک زن را می‌خوانیم که با مادرشوهر زندگی می‌کند و سیلان ذهن زن را می‌بینیم که سبب می‌شود لحظه پرت‌شدن پیرزن از بالکن واکنشی برای نجات بروز ندهد.

گویا این قاتل‌های بی‌گناه دست از سر نویسنده برنداشته و به صورت دنباله‌دار در داستانی دیگر ادامه می‌یابند. اگر از جنبه روان‌شناسانه به داستان‌ها نگاه کنیم، نویسنده ذهنیات قاتل را می‌نویسد و به دنبال آن مخاطب با درهم برهمی و پیچیدگی‌های ذهنی راوی و درگیری‌هایش آشنا می‌شود و با او هم ذات‌پنداری می‌کند و زمانی که واکنش قتل صورت می‌گیرد قابل داوری نیست.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.